Literature

Hier finden Sie einen Korpus an Literatur. Der Korpus wird laufend ergänzt.

  • Allan, Stuart (2013): Citizen Witnessing: Revisioning Journalism in Times of Crisis. 1. Auflage. New York: John Wiley & Sons.
  • Aston, Judith (2017): The New Materialism: Human and Algorithmic Agency Within Interactive Documentary. In: Miles, Adrian, Sora, Carles, Fetzner, Daniel, Aston, Judith (Hg.), The Material Turn and Interactive Documentary: A Panel. 50–61.
  • Aston, Judith / Danta, Susan / Odorico, Stefano (2018): Polyphony in Practice: An Interview with Sharon Daniel. In: Alphaville: Journal of Film and Screen Media 15, 94–105.
  • Aston, Judith / Gaudenzi, Sandra (2018): Interactive Documentary: Setting the Field. In: Williams, Deane (Hg.), Ten Years of Studies in Documentary Film. London: Routledge, 125–139.
  • Aston, Judith / Odorico, Stefano (2018): The Poetics and Politics of Polyphony: Towards a Research Method for Interactive Documentary. In: Alphaville: Journal of Film and Screen Media 15, 63–93.
  • Balke, Friedrich / Fahle, Oliver (2014): Dokument und Dokumentarisches. Einleitung in den Schwerpunkt. In: Zeitschrift für Medienwissenschaft 6/2, 10–17.
  • Bruns, Axel (2008): The Future Is User-Led: The Path Towards Widespread Produsage. In: The Fibreculture Journal 11/11.
  • Cohen, Hart (2012): Database Documentary: From Authorship to Authoring in Remediated/Remixed Documentary. In: Culture Unbound 4/2, 327–346.
  • Conradi, Tobias (2018): Verteilte Entscheidung – Zersetzte Verantwortung? Automatismen und das „Problem of Many Hands“. In: Eke, Norbert Otto, Hohlweck, Patrick (Hg.), Zersetzung. Automatismen und Strukturauflösung, Schriftenreihe des Graduiertenkollegs „Automatismen“. Paderborn: Fink, 79–100.
  • Distelmeyer, Jan (2013): Freiheit als Auswahl. Zur Dialektik der Verfügung computerbasierter Medien. In: Möller, Jan-Henrick, Sternagel, Jörg, Hipper, Leonore (Hg.), Zur Paradoxalität des Medialen. Paderborn: Fink, 69–90.
  • Dovey, Jon / Rose, Mandy (2012): We’re Happy and We Know it: Documentary, Data, Montage. In: Studies in Documentary Film 6/2, 159–173.
  • Farocki, Harun (2004): Quereinfluss/Weiche Montage. In: Rüffert, Christine, Schenk, Irmbert, Schmid, Karl-Heinz (Hg.), ZeitSprünge. Wie Filme Geschichte(n) erzählen. Berlin: Bertz & Fischer Verlag, 57–61.
  • Figl, Andrea (2019): Dokumentarischer Film als Interaktive Erzählung: Die Webdoku. In: Heinze, Carsten, Schlegelmilch, Arthur (Hg.), Der Dokumentarische Film und die Wissenschaften: Interdisziplinäre Betrachtungen und Ansätze, Film und Bewegtbild in Kultur und Gesellschaft. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 145–157.
  • Figl, Andrea (2015): Webdoku: Geschichte, Technik, Dramaturgie. Köln: Herbert von Halem Verlag.
  • Galloway, Alexander R. (2012): The Interface Effect. Cambridge: Polity Press.
  • Gaudenzi, Sandra (2019): The WHAT IF IT Process, Moving from Story-Telling to Story-Experiencing. In: Alphaville: Journal of Film and Screen Media 17, 111–127.
  • Gaudenzi, Sandra (2014): Strategies of Participation: The Who, What and When of Collaborative Documentaries. In: Nash, Kate, Hight, Craig, Summerhayes, Catherine (Hg.), New Documentary Ecologies: Emerging Platforms, Practices and Discourses. London: Palgrave Macmillan UK, 129–148.
  • Gaudenzi, Sandra (2013): The Living Documentary: From Representing Reality to Co-Creating Reality in Digital Interactive Documentary. London: Goldsmiths, University of London. Doctoral Thesis.
  • Grainge, Paul (2011): Ephemeral Media: Transitory Screen Culture from Television to YouTube. London: BFI.
  • Harvey, Kerric (2012): „Walk-In Documentary“: New Paradigms for Game-Based Interactive Storytelling and Experiential Conflict Mediation. In: Studies in Documentary Film 6/2, 189–202.
  • Hight, Craig (2017): Software as Co-Creator in Interactive Documentary. In: Aston, Judith, Gaudenzi, Sandra, Rose, Mandy (Hg.), I-Docs: The Evolving Practices of Interactive Documentary. New York: Columbia University Press, 82–96.
  • Hight, Craig (2014): Shoot, Edit, Share: Cultural Software and User-Generated Documentary Practice. In: Nash, Kate, Hight, Craig, Summerhayes, Catherine (Hg.), New Documentary Ecologies: Emerging Platforms, Practices and Discourses. London: Palgrave Macmillan UK, 219–236.
  • Hight, Craig (2008): The Field of Digital Documentary. A Challenge to Documentary Theorists. In: Studies in Documentary Film 2/1, 3–7.
  • Hudson, Dale / Tay, Sharon Lin (2008): Undisclosed Recipients: Documentary in an Era of Digital Convergence/Database documentaries and the Internet. In: Studies in Documentary Film 2/1, 79–98.
  • Hutami, Erkki (1996): Digitalian Treasures, or Glimpses of Art on the CD-ROM Frontier. In: Hershman-Leeson, Lynn (Hg.), Clicking in: Hot Links to a Digital Culture. Seattle: Bay Press, 306–317.
  • Jenkins, Henry (2006): Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York/London: New York University Press.
  • Kermanchi, Jasmin (2019): Interaktiv investigativ. Zum Funktionswandel des investigativen Journalismus in interaktiven Webprojekten. Hamburg: Avinus.
  • Krautkrämer, Florian (2012): Database Cinema? Datenbankästhetik im Film. In: Böhme, Stefan, Nohr, Rolf F., Wiemer, Serjoscha (Hg.), Sortieren, Sammeln, Suchen, Spielen. Die Datenbank als mediale Praxis. Münster/Hamburg/Berlin/London: LIT, 295–314.
  • Miles, Adrian (2014): Materialism and Interactive Documentary: Sketch Notes. In: Studies in Documentary Film 8/3, 205–220.
  • Miller, Carolyn Handler (2014): Digital Storytelling: A Creator’s Guide to Interactive Entertainment. New York: Focal Press, Taylor & Francis Group.
  • Mundhenke, Florian (2017): Die Webdokumentation. Funktions- und Wahrnehmungswandel des Dokumentarischen im intermedialen Raum zwischen Fernsehen, Film und Neuen Medien. In: Heinze, Carsten, Weber, Thomas (Hg.), Medienkulturen des Dokumentarischen. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 149–166.
  • Mundhenke, Florian (2016): Von der Medialen Hybridisierung zur Intermedialen Konvergenz des Dokumentarfilms: Der Fall der Webdokumentation. In: Ritzer, Ivo, Schulze, Peter W. (Hg.), Transmediale Genre-Passagen: Interdisziplinäre Perspektiven, Neue Perspektiven der Medienästhetik. Wiesbaden: Springer VS, 253–265.
  • Mundt, Katrin / Hohenberger, Eva (2016): Ortsbestimmungen: das Dokumentarische zwischen Kino und Kunst. Berlin: Vorwerk 8.
  • Nash, Kate (2018): I-docs and the Documentary Tradition: Exploring Questions of Engagement. In: Aston, Judith (Hg.), I-Docs: The Evolving Practices of Interactive Documentary. London/New York: Columbia University Press, 9–25.
  • Nash, Kate / Hight, Craig / Summerhayes, Catherine (Hg.) (2014): New Documentary Ecologies: Emerging Platforms, Practices and Discourses. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Neuberger, Christoph (2007): Interaktivität, Interaktion, Internet: Eine Begriffsanalyse. In: Publizistik 52/1, 33–50.
  • Soar, Matt (2014): Making (with) the Korsakow System: Databse Documentaries as Articulation and Assemblage. In: Nash, Kate, Hight, Craig, Summerhayes, Catherine (Hg.), New Documentary Ecologies. Emerging Platforms, Practices and Discourses. London: Palgrave Macmillan UK, 154–173.
  • Weidle, Franziska (2020): Of Trees and Clouds: Software-Mediated Visions in Documentary and Ethnographic Filmmaking Practices. Göttingen: V&R Unipress.
  • Wiehl, Anna (2019a): The Digital Moment in Interactive Documentary. Hamburg: Avinus.
  • Wiehl, Anna (2019b): The „New“ Documentary Nexus: Networked / Networking in Interactive Assemblages. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
  • Wiehl, Anna (2018): Beyond “Toolness”: Korsakow Documentary as a Methodology for Plurivocal Interventions in Complexity. In: Alphaville: Journal of Film and Screen Media 15, 33–48.